Jak jezdit:

ROZMĚRY AUTA V PRAXI

To, že má obytné auto velké rozměry, každý vidí, ale co to znamená v praxi? Kdy dávat pozor na větve? Jak neuvíznout u pumpy? Proč neparkovat podle zdi?

Zrádné rozměry

To, že je obytné auto dlouhé, to každý vidí. To, že je vysoké, je také každému jasné. Nicméně si před jízdou vnější rozměry zapamatujte - délka je 7,15 metrů, šířka je 2,34 m a výška je 3,05 metrů. Před první jízdou si rozměry auta zapamatujte, pro jistotu je lísteček s rozměry na stínítku nad řidičem. Dobré je znát i šířku auta, a to včetně zpětných zrcátek - možná vás překvapí hodnota 2,7 metrů! Poradím, jak jezdit s obytným autem s ohledem na jeho rozměry...

Délka a rozvor jako Fabie

Dlouhý zadní převis je u obytného auta docela zrádný. Dávejte si na něj při manévrování velký pozor!

Na délku přes sedm metrů si při přímé jízdě po dálnici či široké silnici zvyknete rychleji, než byste čekali. Při prvním manévrování si však uvědomíte pár záludností. V první řadě jde o dlouhý rozvor, který má auto na podvozku Fiatu stejně dlouhý jako je dlouhá celá Škoda Fabia. Rozvor tedy vyžaduje při manévrování větší nadjíždění a úzce s ním souvisí i zadní převis. Na ten vážně bacha, protože je dva metry, což v praxi znamená, že obytné auto při ostřejším zatáčení citelně vybočuje záď, a to třeba v užších silničkách vedoucích vesničkami znamená, že při zatáčení můžete mít zadní část auta klidně nad chodníkem (pozor nejen na chodce, ale i na sloupky, zábradlí atd.). Zadní převis je fakt zrádný - nezajíždějte třeba těsně ke zdi, resp. při odjezdu určitě nedávejte plný rejd tak, jak jste zvyklí z osobáku. Vězte také, že když někam zacouváte, neznamená to automaticky, že bez problémů zas popředu vyjedete (a naopak).

Šířka a rozdílný rozchod

Obytné auto má šířku od zrcátka po zrcátko zhruba 2,7 metrů. To je přibližně o metr více, než běžné osobní auto. Sledujte tedy značky s šířkou aut, pozor hlavně v zúženích na dálnici, kde je hold vaším osudem trávit čas s kamiony, pozor na užší silnice... S šířkou také souvisí častý fakt, že obytná auta mají odlišný rozchod kol na přední a zadní nápravě (zadní je širší), což neusnadňuje vyhýbání se výmolům, kterým se třeba předními koly elegantně vyhnete, ale zadním kolem díru pořádně vymetete. V této souvislosti také pozor při těsné jízdě podél obrubníku - předními koly se vejdete, zadními už o něj budete dřít.

S výškou pozor nejen na tunely

S výškou přes 3 metry si dávejte pozor i na větvě kolem silnice.V tomto ohledu si dávejte pozor nejen na typický problém, kterým mohou být nižší podjezdy (většinou je upozornění značkou docela včas), ale buďte opatrní i u menších benzinových pump, při vjezdech na parkoviště či do kempu počkejte, až se závora zvedne úplně nahoru a při jízdě po užších silnicích se stromy podél hodně dopředu předvídejte, pokud se k vám blíží auto - při vyhýbání totiž často dochází k tomu, že střechou obytného auta narazíte do větve, a pokud to zrovna není větvička, může vám v nástavbě udělat docela paseku.

Velká boční plocha

Vzhledem k velké boční ploše si musíte při jízdě dávat pozor také na boční vítr, a to nejen na otevřené silnici, ale kvůli vzdušnému víru to s vámi může hodit třeba i při předjíždění kamionu, nebo naopak když vás předjíždí nějaké větší auto.


POZOR NA HMOTNOST

Zrádná hmotnost, aneb co je to doložnost

Pokud se bavíme o obytných autech do 3,5 tuny, tak se nelze vyhnout tématu hmotnosti a užitečného zatížení (tzv. doložnost). Co se objemu týče, můžete totiž do obytného auta naložit, co vás napadne. Mnohem důležitějším parametrem je ale hmotnost nakládaných věcí - překročení celkové hmotnosti vozidla je snadnější, než si myslíte a může se zejména v zahraničí pěkně prodražit. Vím, o čem mluvím...

Obytná auta, mají hmotnostní limit do 3,5 tuny tak, aby k jejich řízení stačil běžný řidičák na osobní vůz sk. B. Sice samozřejmě existují i větší a těžší obytné vozy, které samozřejmě nabízejí více komfortu, ale přinášejí zase řadu nepraktických důsledků - poplatky na dálnicích jako náklaďáky příslušné váhové kategorie, častý zákaz vjezdu do měst, nebo alespoň jejich center atd. Hmotnost obytného auta je tedy poměrně závažné téma - na co si dát pozor?

Je poměrně běžné, že velké obytné auto má užitečné zatížení nižší, než třeba Octavia.

Většina výrobců se tedy snaží uspokojit maximum poptávky právě svými modely do 3,5 tuny, jenže zároveň chce posádce nabídnout co nejvyšší komfort a největší auto. Takže nám zde proti sobě bojují rozměry (komfort, prostor) a celková hmotnost obytného vozu. To má za následek, že řada velkých obytných aut s homologací do 3,5 tuny má menší užitečné zatížení (u obytných aut se tomu říká doložnost), než leckterý osobák. Problém s hmotností u obytných aut je mnohem komplexnější. Údaj o pohotovostní hmotnosti uvedený v technickém průkazu totiž v drtivé většině případů neodpovídá realitě konkrétního obytného vozu. Jak to? No zaprvé se výrobce snaží zhomologovat co možná nejlehčí a nejzákladnější verzi dané modelové řady, aby mohl v katalogu uvádět co možná nejvyšší doložnost - ta se totiž u obytných aut do 3,5 tuny pohybuje od cca 400-600 kg. Pokud se vám to zdá dostatečné tak vězte, že byste od této hodnoty měli - předtím, než začnete sami balit - odečíst ještě například:

  • hmotnost posádky kromě řidiče (3×75 kg = 225 kg)
  • hmotnost markýzy (cca 35 kg)
  • hmotnost nástavbové klimatizace (cca 22 kg)
  • hmotnost satelitu (cca 15 kg)
  • hmotnost držáku na kola (cca 15 kg)
  • hmotnost kol, pokud je do držáku dáte (cca 45 kg)
  • hmotnost větší lednice (cca 15 kg)
  • hmotnost kempingového nábytku (cca 15 kg)
  • hmotnost další nadstandardní výbavy uvnitř i zvenku (?? kg)

Což v součtu představuje takový slušně vybavený obytňák, ale nic, co by bylo výjimečné. Ano, počítáte správně, na samotný náklad (oblečení, potraviny, knížky, sportovní vybavení...) toho opravdu moc nezbývá.

Balte s rozmyslem, ať vás policajti nezkasírují

Takže moje rada zní balit s rozmyslem, nenechat se zmást tím, že se do auta leccos vejde a vždy přemýšlejte nad tím, co kolik váží, a to i u poměrně malých věcí - jeden příklad za všechny, na dovolenou s obytňákem jsme si pořídili čtečku knih, než s sebou tahat pár kilo v tištěných svazcích :-). Já vím, že to vypadá až úchylně, výprava s obytňákem je do jisté míry boj o každé kilo.

Ono se také mezi karavanisty traduje pár příběhů o tom, jaké pokuty se platily poté, co je zvážili s přetíženým autem v Rakousku nebo v Německu - ono se to totiž nasčítá: jízda s přetíženým autem, nezaplacené mýto, řidičské oprávnění neplatné pro auta nad 3,5 tuny...

Na hmotnost pozor i při jízdě

Na hmotnost obytného auta si dávejte samozřejmě pozor i při jízdě. Zejména s 2,3 litrovým čtyřválcem Multijet od Fiatu je i naložený obytňák docela dynamický. Jenže vysoká hmotnost se naplno negativně projeví až v krizové situaci při prudkém manévru či nouzovém brzdění. Pak má obytňák setrvačnost jako lokomotiva...


NA CO DÁT POZOR PŘED JÍZDOU?


Dříve, než se rozjedete...

Pokaždé, než se s obytným vozem rozjedete, měli byste absolvovat pár úkonů, díky kterým předejdete možnému poškození auta. Nejde o nic zásadního, ale sám vím, jak jednoduché je zapomenout. Zkrátka, je dobré tomu tu minutu před jízdou pokaždé věnovat.

Moje tipy před jízdou možná budou znít až příliš obyčejně, ale opakování je matka moudrosti. Takže:

Plyn

Během jízdy by měl být plyn uzavřen, a to přímo u lahve z boku auta. Sám jsem to nějaký čas nedělal, ale pak jsem se jednou v kempu tlachal se sousedními karavanisty a když jsme se začali bavit třeba o tom, že by úplně stačilo, aby do nás někdo zboku narazil, trefil přesně místo s plynovými lahvemi a třeba jen urval přívodní hadici s plynem, začal jsem plyn na lahvi okamžitě zavírat i před kratší jízdou. Jeden nikdy neví, co se může přihodit a je fakt, že případná exploze plynu z 10 kg lahve by byla asi mega...

Náklad v garáži

Před jízdou nakouknu také do garáže, zdali jsou zde věci alespoň "jakž-takž" urovnány a zabezpečeny. Často máme v garáži i těžší předměty a při prudkém zatočení či brzdění by mohly poškodit ostatní věci. V tomto směru se mi osvědčily větší plastové boxy, do kterých se různě věci lépe skládají.

Okna a skříňky

Než se rozjedete, musíte zavřít všechna okna, a to i ta střešní a nezapomeňte také zajisti (zacvakat) všechny pojistky u skříněk a šuplíků - zejména právě šuplíky by mohly v zatáčce vyjet z pojezdů.

Lednice

Zajištění dveří platí i o lednici, i když u modernějších obytných aut už stačí, aby byly dveře ledničky dobře dovřené. Stejně tak přepněte ledničku na 12V provoz.

Nádobí a ostatní věci

Samozřejmostí by mělo být sklizení i nádobí a dalších volně položených věcí. Někdy postačí dát pár nádobí do dřezu, ale opět je užitečný nějaký plastový box nebo plastová vanička, do které se dají věci rychle naházet.


POHODA JE ZÁKLAD


Voda

Před delší jízdou zvažte, zdali je nutné vést s sebou plnou nádrž čisté vody.

Jestli jedete dlouhou trasu napříč Evropou, naberte si do nádrže s čistou vodou jen tolik, kolik budete potřebovat. Nemá úplně význam tahat s sebou desítky kilogramů navíc, když si čerstvou vodu můžete do nádrže napustit v cílové destinaci

Vodu v nádrži považuji spíše za užitkovou. Určitě není určena k pití a pokud to okolnosti dovolují, tak ani k vaření. Existují sice různé tablety, které zabraňují tvorbě mikroorganizmů, ale mnohem jednodušší je vozit si bokem kanystr s pitnou vodou.

Při delším stání na jednom místě, a to zejména v létě, dochází k zahnívání vody v odpadní nádrži. Snažte se ji tedy vypouštět (a proplachovat) pokaždé, když je to možné, a pokud se vám při rozjezdu zápach dostane do interiéru, dejte alespoň špunty do dřezu a sprchy.

V kempu

Není ostuda, když vám spolujezdci při manévrování ukazují, co víc, velmi to doporučuji, vzniklé škody můžou být převeliké. To že na vás ostatní ze svých lehátek koukají, jak to zvládnete, vás nesmí rozhodit - taky budete "čumět", až přijede někdo jiný :-)

Pozor na písčité či promáčené podloží, pokud se vám terén nezdá, určitě si ho nejprve projděte. Obytné auto je vážně těžké, takže zapadnout za špatných podmínek můžete poměrně snadno i na rovině přímo v kempu.

Nájezdové klíny jsou nedílnou součástí výbavy a budete překvapeni, jak málo stačí, abyste auto vyrovnali. Ale pozor ať Vám neprasknou, hlavně tehdy, když se začnou bořit.

Stellplatzy

Nebojte se využívat i tzv. Stellplatzy - tedy místa, kde je dovoleno stání s obytným autem přes noc. Ostatně míst, kde se dá spát nadivoko, je stále méně a někdy může jít i o zbytečný bezpečnostní risk. Doporučuji on-line aplikaci zdarma

Stellplatzy je dobré si vybrat už před jízdou, popř. využít některé odborné publikace (např. ADAC Stellplatzführer), mobilní aplikace (většinou vyžaduje datové připojení). Hledat je pak naslepo může vyznít úplně naprázdno. Zkrátka, je dobré vědět, kde takový stellplatz přesně je. Zažil jsem spoustu stellplatzů, jejichž umístění, čistota i infrastruktura (třeba i vč. sprchy) byly lepší, než v leckterém kempu... a je to samozřejmě výrazně levnější způsob cestování, neboť noc stojí 10-15 euro bez ohledu na počet osob v autě.

U pumpy

Tankujte s předstihem - spotřeba obytného auta je vyšší a ne každá pumpa vhodná.

Obytné auto má palivovou nádrž na 90 litrů. Vzhledem ke spotřebě kolem 10-12 l/100 km, máte reálný dojezd zhruba 700-850 km. Osobně začínám řešit tankování vždy, když klesne rafička pod 1/4. Nečekám na rozsvícení hladového oka tak, jako u osobního auta. Důvody mám dva - s obytným autem se jen těžko jede ekorallye s lehkou nohou a také ne každá vesnická pumpa umožňuje natankování do tak velkého auta (nevejdete se na výšku, nemusíte se vytočit na délku...).

Tím se dostávám i k manévrování - pečlivě vybírejte i tankovací stojan. Zní to možná blbě, ale par krát se mi stalo (například u levných pump u obchodních center), že jsem si najel k volnému stojanu a teprve pak mi došlo, že kvůli rozměrům auta skoro nevyjedu a měl jsem problém se vůbec vytočit ke kase na výjezdu. Nádrž je vlevo u řidiče, takže je lepší si počkat na ideální stojan, který je nejlépe přímo proti výjezdu.

U nákupního centra

Při parkování před nákupním centrem platí víceméně to samé, jako u pumpy. Přemýšlejte dopředu, kde zaparkujete, a hlavně jak budete vyjíždět. Vybírejte raději místo, kde je menší riziko, že by vás obestavěli další osobní auta - může se totiž snadno stát, že pak nevyjedete. Je lepší stát stranou a holt si k hlavnímu vchodu těch pár desítek metrů dojít po svých. Při vjezdu na parkoviště také dávejte pozor na případná výšková omezení a pokud je to možné, jezděte do exponovaných míst nakupovat v době, kdy není nákupní špička.

Kola a koloběžky

Vzít si s sebou na dovolenou jízdní kola, nebo alespoň koloběžky, nemusí být jen důkazem vaší sportovnosti, ale je to i ryze praktické. Pohyb po kempu, přilehlých atrakcích, na nákupy do vesnice atd. se tím totiž výrazně zrychlí a i "pitomá" koloběžka, která uveze dospělého, se může stát téměř nepostradatelným dopravním prostředkem.

Spaní na postelích během jízdy

Podle předpisů je to samozřejmě striktně zakázáno a říká se, že i v noci toto policisté v Evropě občas kontrolují a někdy i tolerují. Vím o spoustě lidí, kteří si u obytného auta libují právě nad tím, že mohou nerušeně absolvovat dlouhé vzdálenosti a přitom se část posádky vždy pohodlně za jízdy vyspí na postelích, především na posteli nad řidičem, kde jsou spáči aspoň částečně chráněni při prudším brzdění. Samozřejmě, že to jde, ale při dopravní nehodě... rozhodnutí nechám na Vás...